Cholesterol verlagen? 10 Tips vind je hier!

Cholesterol verlagen

Wil jij je cholesterol verlagen? Gebruik dan deze tips. Voor echt resultaat zouden deze tips moeten worden nageleefd over een periode van 1 maand, daarna kun je jouw cholesterol level eens opnieuw meten.

Wat is cholesterol?

Cholesterol is een stof die je lichaam zelf aanmaakt. Je lever maakt ongeveer 75% van de cholesterol die je nodig hebt. De rest van de cholesterol die je nodig hebt, komt uit voedsel dat je eet. Je hebt voldoende cholesterol nodig om je lichaam en je hersenen optimaal te laten werken. Een hoog cholesterolgehalte kan het risico op ernstige gezondheidsproblemen verhogen.

Twee soorten cholesterol

Wanneer cholesterol zich met eiwitten in het bloed vermengt, wordt het een lipoproteïne genoemd. Er zijn twee soorten lipoproteïnen: hoge-dichtheid-lipoproteïne (HDL) en lage-dichtheid-lipoproteïne (LDL).

  • LDL: ook wel bekend als “slechte cholesterol” vervoert cholesterol naar cellen die het nodig hebben, maar als er te veel wordt afgegeven kan dit zich ophopen in slagaderwanden als vetafzettingen, wat kan leiden tot gezondheidsproblemen.
  • HDL: ook wel bekend als “goede cholesterol” voert cholesterol weg van de cellen en terug naar de lever waar het kan worden afgebroken. Als de HDL waarde hoog is, is dit juist goed. Het kan namelijk ook het overtollige “slechte cholesterol” verwijderen.
Tips lage cholesterol

10 tips om je cholesterol te verlagen

  1. Het eerste wat je moet doen om cholesterol te verlagen is de hoeveelheid van ‘rood’ vlees reduceren in het menu. Vervang het door wit vlees (gevogelte) en vis. Beiden bevatten een laag vetgehalte.
  2. Het is absoluut noodzakelijk om verzadigde vetten te weren, of op zijn minst te verminderen. Ban die volle melk uit uw koelkast en plaats halfvolle – light melk in de plaats. De ‘light’ varianten van voedingsmiddelen zullen in het begin wat raar smaken, maar na een tijdje treedt er gewenning op.
  3. Wees geen luiaard. Doe dagelijks iets van sport. Ga gaan lopen, fietsen, wandelen, joggen, roeien, spelen met de hond, … De mogelijkheden zijn eindeloos.
  4. Alcohol kan het dieet verpesten. Echter, onderzoek heeft uitgewezen dat een glas rode wijn per dag de cholesterol kan verlagen.
  5. Weet wat je koopt. Lees altijd even het label van de voedingswaren door. Voedingswaren met een te hoog vetgehalte kun je beter laten liggen.
  6. Voedsel grillen is een must. Groenten zullen de waardevolle vitamines niet langer verliezen tijdens het koken.
  7. Cholesterolverlagende middelen, voorgeschreven door een erkend arts, zullen een maximaal resultaat behalen indien je jouw dieet strikt toepast.
  8. Uiteten gaan kan gezien worden als een uithoudingstest in de race naar een lageren cholesterol. Vraag in het desbetreffende restaurant dat ze de sauzen apart serveren. Ook hier geldt hetzelfde principe: probeer gezond te eten. Vraag geen frieten, wel een slaatje. Wat is belangrijker: vettig eten en uw dieet ruïneren – gezond eten en de race naar een lagere cholesterol volhouden?
  9. Gebruik plantaardige olie, zoals olijf olie.
  10. Realiseer je dat een dieet inzake het verlagen van de cholesterol ook zal helpen bij het afvallen.

We hopen dat bovenstaande tips je een stuk wijzer hebben gemaakt om jouw cholesterol gehalte te verlagen. Heb je meer hulp nodig? Bekijk dan eens de afvalprogramma’s op onze website. Het TCM gezondheidsplan werkt bijvoorbeeld aan het verlagen van jouw cholesterol gehalte.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top